Monday 10 March 2014

Cerita Aku : AKU PENAT


Letihnya...penat dengan bermacam karenah yang menuntut aku untuk menjadi setia pada setiap masalah yang dihadapi. Pelbagai krisis yang aku hadapi membuat aku menjadi berjiwa lemah. Pelbagai tuntutan dari pelbagai pihak mengkehendakkan aku untuk setia pada sebuah tanggungjawab. Mahu bercerita tapi tiada yang mahu mendengar. Hanya berkongsi sedikit kemudian jawabnya, tak tahulah. Katanya penat. Mungkin dia tidak mengerti kerana bagi aku dia masih kecil. Aku yang tua, semuanya jatuh pada aku. Katanya aku lah yang paling tua. Bila minta si tua mendengar, dia menjadi tidak mendengar. Malahan keputusannya drastik tanpa mengira jiwa aku merintih. Bila aku menjadi pemberontak, katanya aku ini susah. Bila mohon perlindungan pada yang lain, dia kata aku tidak layak untuk diberi ruang pertolongan itu. Katanya akan menjadikan orang lain susah. Bagaimana ini? Bila mahu mengadu pada yang lain, takut-takut dia bukanlah orang yang setia pada kata-katanya. Pada siapa mahu mengadu? Pasti semua akan menjawab Allah masih ada di sisi aku. Ku berharap dia sememangnya Maha mendengar.

Cara paling selamat supaya hati aku tidak terus ternoda dan melemah seperti bunga yang layu, aku perlu pekakkan telinga, menjadi keras hati dan berdiam sendiri. Duhai hati duhai diri, sabarlah. Semua itu pahala dan kumpullah banyak-banyak macam kumpul permata. Semoga aku menjadi senang di sana kelak.

No comments:

Post a Comment