Saturday 15 February 2014

Cerita Aku : PERNAH KENA BULI


Dalam hidup aku ni, aku punya sahabat karib boleh bilang dengan jari. Sikit sangat. Selalunya aku mengharapkan ada sahabat karib dari kecil sampai besar jadi macam saudara rapat aku. Yang berkongsi cerita dengan aku. Berkongsi pendapat dengan pandangan. So, kawan aku semasa aku sekolah rendah, sangat sikit. Sebab aku muncul dalam darjah tiga. Mereka merasakan aku ni pengacau dalam hubungan mereka. Kerana itulah, aku tak boleh menjadikan mereka kawan. Ada yang pandang pelik dekat aku, ada yang kutuk aku dan siap ada yang buli aku lagi. Kerana aku dibuli, mereka tak pernah nak tolong aku. Sebab itulah, zaman semasa aku sekolah rendah, aku jadi tak ada hati.

Sekarang bila aku dah besar, mereka mula nak berkahwin, aku tak ada hati nak pergi bertandang kenduri mereka. Sebab aku rasa aku tak diingati. Aku pun tak pernah kenang mereka. Rasa sakit semasa sekolah rendah dulu, aku tak mampu nak hindari. Sebab sekolah rendah aku banyak pengalaman buruk. Kerana itulah aku fobia dengan lelaki. Zaman kecil yang mampu dikenang. Kegarangan abah aku. Dibuli oleh lelaki dekat sekolah rendah aku. Kiranya aku pernah jadi mangsa buli lah kan.?

Bila dah besar dan jumpa kaki buli, entah kenapa aku masih tak boleh maafkan dia. Dendam tu masih melekat dalam hati aku. Rasa tak selamat tu masih ada.

Aku rasa bila aku berkahwin nanti, bukan mereka yang aku panggil sebagai peneman aku. Aku akan panggil kawan kolej aku. Mereka semua rapat dengan aku. Aku sayang mereka. Dan ketika itu aku kenal erti berkawan. Begitu juga kawan sekolah menengah dekat Teknik Arau. Aku dari situ. Tapi sayangnya mereka ni semua bagaikan dah hilang komunikasi. Tak tahu berita. Yang sorang lagi dah sombong dengan aku. Aku tak tahu salah aku apa.

No comments:

Post a Comment